poniedziałek, 6 stycznia 2020

James Frey - "Milion małych kawałków"

Tytuł: Milion małych kawałków
Autor: James Frey
Stron: 520
Gatunek: literatura faktu, autobiografia, dramat, literatura piękna
Wydawnictwo: Burda Książki
ISBN: 978-83-805-3662-3

Minęło szesnaście lat od pierwszego wydania najgłośniej komentowanej książki z elementami autobiograficznymi. "Milion małych kawałków", bo o tej pozycji mowa debiutancka powieść, w której autor umieścił własne doświadczenia z walki z nałogami z alkoholem oraz narkotykami. Jako że tej tematyki nigdy nie będę miała dość to kiedy usłyszałam o wznowieniu tej pozycji byłam wniebowzięta. Od dawna bowiem marzyłam by ją zdobyć i przeczytać. A mając za sobą dwie inne powieści - wspomnienia ojca oraz syna wiedziałam czego się spodziewać. Jednak czy na pewno?

James ma zaledwie dwadzieścia trzy lata, kiedy budzi się na pokładzie samolotu. Brzmi fajnie? Kiedy doda się, że ma wybite zęby, złamany nos, rozcięty policzek i nie pamięta zupełnie nic ani skąd ma te obrażenia, ani co robi w samolocie i jak się w nim znalazł to chyba magia mija, prawda?
Chłopak od lat uzależniony jest od alkoholu oraz narkotyków. Dobrze wie, że jeśli nie zrobi nic ze swoja sytuacją to jeszcze jeden, dwa może trzy wybryki i będzie po nim. Zgłasza się zatem do najstarszego ośrodka odwykowego w Stanach Zjednoczonych, który przy okazji ma największy procent wyleczeń uzależnień. Odpowiedzcie sobie czy 17% to liczba, którą normalnie byśmy się pochwalili? Chyba nie, a jednak tu jest ona kluczowa. 
Zaskakujące jest to, że kiedy James trafia do ośrodka to lekarze nie wiedzą jakim cudem on wciąż żyje...

Prawda jest taka, że w dzisiejszych czasach każdy z nas zmaga się ze swoim uzależnieniem. To może być kawa, papierosy, gry, książki czy słodycze. Tyle że dla nas to codzienność, która wydaje się nieszkodliwa. No bo czym w porównaniu do narkotyków jest kawa? Albo przy alkoholu słodycze? Niby niczym, ale jak przyjdzie do odstawienia to czy potrafimy zrobić to ot tak, na zawołanie? Na pewno syndrom odstawienia będzie dla nas przyjemniejszy niż dla alkoholika czy narkomana, ale zachwyceni nie będziemy. Oczywiste jest, że lata uzależnień robią swoja zarówno z naszą psychiką, jak i ciałem. 

Kiedy siadałam do tej powieści byłam pewna, że wiem co w niej znajdę, czego się spodziewać i co mnie czeka. Wiecie, jaki był mój szok, kiedy okazało się, że to o czym myślałam było ja wiem? Może jedną dziesiątą tego, co otrzymałam? Gdy czytając strona za stroną byłam przerażona jak nigdy w życiu? Wydawało mi się, że mam za sobą na tyle dużo, że niewiele mnie ruszy, a jednak Jamesowi się udało i to od pierwszych stron "Miliona małych kawałków". 

Na pewno muszę nadmienić, że lektura jest niezwykle ciężka. I nie chodzi tu tylko o opisy i przeżycia, ale także o styl. Dawno nie umęczyłam się tak czytając książkę. I nie jest to męczenie w sensie negatywnym, że książki nie dało się przełknąć. Wręcz przeciwnie. Tę powieść człowiek ma ochotę pochłonąć, ale nie zrobi tego szybko. Przynajmniej ja nie dałam rady. I choć teraz wiem co w niej jest ukryte to przeczytałabym ją ponownie. Jedno jest pewne. Muszę zdobyć w swoje ręce kontynuację w postaci "Mój przyjaciel Leonard". Dopiero wtedy będę czuła, że zamknęłam ten rozdział przynajmniej fizycznie.


<Ocena: 8/10>

Za udostępnienie egzemplarza do przeczytania i zrecenzowania serdecznie dziękuję wydawnictwu Burda Książki

9 komentarzy:

  1. Jestem ciekawa, czy ten styl też byłby dla mnie męczący.

    OdpowiedzUsuń
  2. Jedna z ciekawszych pozycji czytelniczych. Jak widać Tobie również się ona podobała. Jaka książka jest kolejna do przeczytania na Twojej półce?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Matfel zbyt dużo książek w kolejce, a zbyt mało czasu by je czytać. Aktualnie "Cisza białego miasta" i jej kontynuacja. Potem nie wiem, ale chcę dorwać "Mój przyjaciel Leonard" i wiele wiele innych.

      Usuń
    2. Zachęcamy do przejrzenia naszej oferty - kto wie może coś jeszcze wpadnie Ci w oko :)

      Usuń
  3. Myślę że spróbuje Karolciu też lubię tą tematykę. A stylem się nie martwię. Jak fabuła dobra to znaczy że pójdzie gładko.

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo podoba mi się Twój blog, ciekawie piszesz :)

    Dodaję do obserwowanych i zapraszam do siebie.
    carrrolinax3.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za pozytywną opinię. Jak tylko znajdę chwilę czasu to na pewno zajrzę do Ciebie!

      Usuń