niedziela, 25 sierpnia 2019

Thomas Harris - "Milczenie owiec"

Tytuł: Milczenie owiec
Cykl: Hannibal Lecter (tom 2)
Autor: Thomas Harris

Stron: 408
Gatunek: kryminał, thriller, thriller psychologiczny, 
Wydawnictwo: Sonia Draga
ISBN: 978-83-811-0673-3

Minęło zdecydowanie dużo czasu odkąd obejrzałam film "Milczenie owiec" oraz "Czerwony smok". Zdecydowanie było to coś na czym potrafiłam się skupić, co mnie zaciekawiło i co pochłonęło moją uwagę od początku do końca. Od wielu lat zabierałam się też by w końcu przeczytać książki, na podstawie których te filmy powstały. No i w końcu zaczęłam. To nic, że niepokolei - filmy również tak oglądałam. Nawet ja, która pilnuje porządków w czytaniu potrafi się pogubić i zrobić coś nie w tej kolejności co trzeba.

Clarice Starling to młoda kobieta, która rozpoczyna staż w sekcji behawioralnej FBI, która zajmuje się seryjnymi mordercami. Z dnia na dzień zostaje rzucona na głęboką wodę, gdyż jej pierwsze zadanie to spotkanie i rozmowa z wielokrotnym mordercą i kanibalem - Hannibalem Lecterem. Z zawodu jest on psychiatrą, więc konwersacja z nim jest nielada wyczynem, bo to on trzyma stery i potrafi manipulować jak mało kto. Przebywający w szpitalu dla umysłowo chorych doktor jest ogromnym zagrożeniem. Żeby móc się z nim spotkać kobieta musi przejść krótkie szkolenie i przestrzegać wielu zasad by nie ucierpieć. Po co w ogóle to spotkanie? FBI chce wskazówek na temat grasującego seryjnego mordercy, ale Lecter z nikim nie chce rozmawiać. Co ciekawe z Clarice nawiązuje dialog praktycznie odrazu. Jest tylko jeden problem. Doktor poddaje Starling psychoanalizie i wciąga ją w niebezpieczną grę w zamian za okruchy informacji, które pomogą im posunąć się choć trochę do przodu, a być może pozwolą uratować życie kolejnej porwanej kobiecie...
Buffalo Bill, bo o nim mowa terroryzuje Amerykę już od kilku miesięcy. Porywa, obdziera ze skóry, a potem topi w rzekach kobiety w różnych miastach Stanów Zjednoczonych, a policja oraz FBI nie potrafią posunąć się ani o krok do przodu. Giną kolejne kobiety, a od momentu porwania do zabicia i odnalezienia zwłok czas w każdym przypadku się skraca. Ile mają go teraz? Tydzień? 5 dni? A może 3 dni? Czy zdążą? Czy Hannibal Lecter pomoże? Tylko on zna zasady tej gry. Niezwykle koszmarnej gry. Mało tego on zna jej zakończenie. Czy coś z tym zrobi?

Nie miałam okazji czytać "Czerwonego smoka", ale na pewno to nadrobię. Zarys historii tam ukrytej pamiętam z filmu, ale dla mnie to nie to samo. Trzeba będzie to nadrobić, poukładać i napawać się genialną grą psychologiczną, jaką stworzył autor. Dzięki temu, a może przez to, iż obejrzałam ekranizację czytając miałam przed oczami "gotowych" bohaterów w postaciach Anthony'ego Hopkinsa (to był poprostu strzał w 10!) oraz Jodie Foster. Polecam, bo nie wyobrażam sobie miłośników thrillerów szczególnie tych psychologicznych bez znajomości książek Thomasa Harrisa z cyklu o doktorze Hannibalu Lecterze! To obowiązek, każdego czytelnika by zapoznać się z tą serią i dopiero potem  ruszyć dalej - być może nie umiejąc znaleźć nic godnego ich następstwa.


Ocena: 10/10


Za udostępnienie egzemplarza do przeczytania i zrecenzowania dziękuję wydawnictwu Sonia Draga

4 komentarze:

  1. Czytałam. Nie sposób nie znać tej fenomenalnej książki.

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie czytałam pierwszej części :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Klasyka, muszę w końcu przeczytać, bo wstyd... :O Dawno temu widziałam tylko film :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Alicjo ja oglądałam 2 części filmu (nie pokolei) i tylko ta książkę. Mam zamiar nadrobić tylko najpierw zakupie resztę serii :)

      Usuń